+ Aktualności
+ Pracownicy Katedry
+ Publikacje
+ Konferencje
+ Specjalność ZJIŚ
+ KN Oikos
+ Przydatne adresy


Pracownicy
+ Kierownik Katedry
+ Adiunkci


>Marketing ekologiczny
S. Zaremba (red.), M. Jedlińska, G. Kobyłko, J. Tomczyk-Tołkacz, Wrocław 2004, stron 163

Marketing ekologiczny
Skrypt Marketing ekologiczny został przygotowany jako pomoc dydaktyczna do przedmiotu Marketing ekologiczny i modele konsumpcji, który od roku akademickiego 2001/2002 znajduje się w ofercie programowej specjalności Zarządzanie Jakością i Środowiskiem na Wydziale Gospodarki Regionalnej i Turystyki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Układ treści skryptu dostosowany jest do programu przedmiotu — poszczególne rozdziały odpowiadają kolejnym wykładom. W każdym rozdziale pierwszy podrozdział zawiera syntetyczne informacje, umożliwiające powtórzenie najważniejszych ogólnych zagadnień marketingowych, przed przystąpieniem do analizy specyficznych kwestii związanych z marketingiem odpowiedzialnym społecznie.


Rozdział pierwszy zawiera analizę współzależności jakości konsumpcji i jakości środowiska przyrodniczego. Zagadnieniami kluczowymi są współcześnie dominujący model konsumpcji niezrównoważonej, który powoduje coraz większe negatywne konsekwencje społeczne oraz alternatywny model konsumpcji zrównoważonej, zgodnej z wymogami ochrony środowiska i zapewniającej zaspokojenie potrzeb zarówno obecnych, jak i przyszłych pokoleń.

W rozdziale drugim dokonano charakterystyki stosunkowo nowo uświadomionej grupy potrzeb, tj. potrzeb związanych z ochroną środowiska, konsekwencji rynkowych tych potrzeb oraz ich wpływu na decyzje marketingowe. Analizę procesu rozszerzania koncepcji marketingu o zagadnienia dotyczące dobra ogółu społeczeństwa przedstawiono w rozdziale trzecim. Scharakteryzowany w tej części marketing ekologiczny stanowi jeden z rodzajów marketingu społecznego, koncentrujący się przede wszystkim na problemach oddziaływania na środowisko przyrodnicze.

Kolejne cztery rozdziały poświęcone są problematyce kluczowych elementów ekomarketingu, tj. ekoproduktu, kształtowania cen, dystrybucji oraz promocji ekoproduktów.



SPIS TREŚCI:



Wstęp

1. Współzależność pomiędzy konsumpcją i stanem środowiska przyrodniczego
1.1. Pojęcie konsumpcji
1.2. Modele konsumpcji
1.3. Model konsumpcji niezrównoważonej
1.4. Model konsumpcji zrównoważonej

2. Proekologiczne potrzeby konsumentów
2.1. Potrzeby i pragnienia jako czynnik motywujący konsumentów
2.2. Potrzeby czystego środowiska
2.3. Konsekwencje rynkowe potrzeb czystego środowiska
2.4. Potrzeby czystego środowiska — szansa i wyzwanie dla marketingu

3. Geneza i istota marketingu ekologicznego
3.1. Ewolucja filozofii działania firmy na rynku
3.2. Charakterystyka wybranych przejawów orientacji
społecznej i humanistycznej
3.3. Pojęcie marketingu ekologicznego

4. Ekoprodukt
4.1. Produkt w interpretacji marketingowej
4.2. Pojęcie produktu przyjaznego dla środowiska
4.3. Ekologiczne cechy produktu
4.4. Klasyfikacja ekoproduktów
4.5. Cykl życia ekoproduktu
4.6. Ekoznakowanie produktów

5. Cena ekoproduktów
5.1. Marketingowe aspekty ceny
5.2. Kształtowanie cen ekoproduktów
5.3. Charakterystyka wybranych strategii cenowych ekoproduktów

6. Proekologiczna dystrybucja
6.1. Specyfika i zadania dystrybucji
6.2. Zasada rozszerzonej odpowiedzialności producenta —
podstawa proekologicznej dystrybucji
6.3. Główne problemy decyzyjne proekologicznej dystrybucji

7. Promocja ekoproduktów
7.1. Promocja jako element marketingu mix
7.2. Podstawowe problemy promocji ekoproduktów
7.3. Główne instrumenty promocji ekoproduktów

Literatura
Spis tabel
Spis rysunków




Do góry | Strona główna | Pracownicy Katedry | Kontakt
Konferencje |   Wybrane publikacje | Specjalność ZJIŚ
Katedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem