|
>Marketing ekologiczny S. Zaremba (red.), M. Jedlińska, G. Kobyłko, J. Tomczyk-Tołkacz, Wrocław 2004,
stron 163
Skrypt Marketing ekologiczny został przygotowany jako pomoc dydaktyczna do przedmiotu Marketing ekologiczny i modele konsumpcji, który od roku akademickiego 2001/2002 znajduje się w ofercie programowej specjalności Zarządzanie Jakością i Środowiskiem na Wydziale
Gospodarki Regionalnej i Turystyki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
Układ treści skryptu dostosowany jest do programu przedmiotu poszczególne rozdziały odpowiadają kolejnym wykładom. W każdym rozdziale pierwszy podrozdział zawiera syntetyczne informacje, umożliwiające powtórzenie najważniejszych ogólnych zagadnień marketingowych, przed przystąpieniem do analizy specyficznych kwestii związanych z marketingiem odpowiedzialnym społecznie.
Rozdział pierwszy zawiera analizę współzależności jakości konsumpcji i jakości środowiska przyrodniczego. Zagadnieniami kluczowymi są współcześnie dominujący model konsumpcji niezrównoważonej, który powoduje coraz większe negatywne konsekwencje społeczne oraz alternatywny model konsumpcji zrównoważonej,
zgodnej z wymogami ochrony środowiska i zapewniającej zaspokojenie potrzeb zarówno obecnych, jak i przyszłych pokoleń.
W rozdziale drugim dokonano charakterystyki stosunkowo nowo uświadomionej grupy potrzeb, tj. potrzeb związanych z ochroną środowiska, konsekwencji rynkowych tych potrzeb oraz ich wpływu na decyzje marketingowe.
Analizę procesu rozszerzania koncepcji marketingu o zagadnienia dotyczące dobra ogółu społeczeństwa przedstawiono w rozdziale trzecim. Scharakteryzowany w tej części marketing ekologiczny stanowi jeden z rodzajów marketingu społecznego, koncentrujący się przede wszystkim na problemach oddziaływania na środowisko przyrodnicze.
Kolejne cztery rozdziały poświęcone są problematyce kluczowych elementów ekomarketingu, tj. ekoproduktu, kształtowania cen, dystrybucji oraz promocji ekoproduktów.
| |