|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
>Rola wyższych
uczelni w edukacji dla ekorozwoju T. Borys (red.), Wyd.
"Ekonomia i Środowisko", Białystok 2003, stron 275
Książka diagnozuje w
przybliżony sposób stan edukacji dla ekorozwoju w polskim
szkolnictwie wyższym. Prezentuje wyniki piątej już
ogólnopolskiej konferencji organizowanej pod hasłem "Edukacja
dla ekorozwoju" przez jeleniogórski ośrodek akademicki
wspólnie z Polskim Oddziałem Europejskiego Stowarzyszenia
Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych w październiku 2002 r. w
Szklarskiej Porębie.
Praca skierowana jest do
wszystkich zainteresowanych edukacją nie tylko w jej formalnym
wydaniu. Prezentowane w książce konkretne propozycje programów
specjalności dydaktycznych, przedmiotów nauczania związanych z
ekonomią, ekonomiką, zarządzaniem, ekologią, etyką i
inżynierią środowiska powinny zainteresować nie tylko
pracowników wyższych uczelni, ale także samorządy lokalne i
organizacje pozarządowe jako pomoc w prowadzeniu różnych
działań edukacji nieformalnej. |
|
|
SPIS TREŚCI: |
|
|
|
Przedmowa
- 1. Edukacja dla ekorozwoju artykuły
problemowe
- Tadeusz Borys
Edukacja dla
ekorozwoju podstawowe wyzwania
- Małgorzata Burchard-Dziubińska
Rola szkół
wyższych w budowaniu świadomości ekologicznej
absolwentów
- Magdalena Cheda
Aktualne
problemy realizacji Narodowej Strategii Edukacji
Ekologicznej
- Stanisław Czaja, Agnieszka
Becla
Sposoby
prezentacji informacji ekologiczno-ekonomicznych w procesie
dydaktycznym oraz skuteczność ich oddziaływania
- Ryszard Janikowski, Wanda Jarosz,
Zofia Nowińska
Uspołecznienie zarządzania
środowiskowego a wiedza studentów wybranych kierunków
studiów
- Grzegorz Kobyłko
Kształcenie
specjalistów w zakresie zarządzania środowiskiem
- Andrzej Mizgajski
Wybrane
problemy kształcenia i doskonalenia kadr ochrony
środowiska
- Barbara Piontek
Świadomość
zintegrowana nowa jakość w procesie kształcenia na rzecz
rozwoju trwałego i zrównoważonego
- Jadwiga Tołkacz
Filozofia i
etyka w edukacji dla ekorozwoju
- 2. Stan edukacji dla ekorozwoju w polskim
szkolnictwie wyższym
-
2.1. Wyższe
szkolnictwo ekonomiczne
-
2.2.
Uniwersytety
-
2.3. Wyższe
szkolnictwo techniczne
-
2.4. Wyższe
szkolnictwo rolnicze ogólny przegląd
- 3. Programy kształcenia w zakresie
ekorozwoju
-
3.1.
Przykłady specjalizacji dydaktycznych
-
3.2. Lista
przedmiotów związanych z ekorozwojem i założenia pracy
warsztatowej (Tadeusz Borys)
-
3.3. Grupa
przedmiotów: ekonomia i ekonomika środowiska
-
3.4. Grupy
przedmiotów: zarządzanie środowiskiem
-
3.5. Grupy
przedmiotów: gospodarka przestrzenna
-
3.6. Inne
przedmioty
- 4. Transgraniczna wymiana doświadczeń w
kształceniu dla ekorozwoju
- Maria Urbaniec
Koncepcyjne
założenia i techniczne możliwości międzynarodowego transferu
know-how w zakresie proekologicznego kształcenia
- Jana Brauweiler, Maria Urbaniec,
Grzegorz Kobyłko i Anetta Zielińska
Praktyczne
możliwości przeprowadzenia transferu know-how w zakresie
zarządzania środowiskowego na wyższych uczelniach
- Małgorzata Gawrońska
Edukacja dla
ekorozwoju na uczelniach wyższych Polski i
Niemiec |
| |
| |