+ Aktualności
+ Pracownicy Katedry
+ Publikacje
+ Konferencje
+ Specjalność ZJIŚ
+ KN Oikos
+ Przydatne adresy


Pracownicy
+ Kierownik Katedry
+ Adiunkci


>Zarządzanie personelem jako kryterium doskonałości,
pod red. T. Borysa i P. Rogali Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Wrocław 2009


Zarządzanie personelem jako kryterium doskonałości
Zarządzanie personelem - określane także jako zarządzanie kadrami lub zarządzanie kapitałem ludzkim - to współcześnie kluczowa determinanta doskonalenia działania każdej organizacji. Jest to też jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin ciągle rozszerzającej się rodziny nauk o zarządzaniu, dziedzin o wybitnie interdyscyplinarnym i złożonym charakterze. Ta interdyscyplinarność i złożoność generuje bardzo obszerny i stale się powiększający obszar problemowy zarządzania personelem. Jest on też prostą konsekwencją specyficznego przedmiotu zainteresowania tej dziedziny naukowej - są nim ludzie występujący w roli zawodowej pracowników organizacji, którzy postrzegają lub postrzegać powinni pracę zawodową jako jeden z najważniejszych wymiarów jakości życia człowieka. Przyjęty model czy styl zarządzania personelem ma decydujący wpływ na poziom realizacji tego wymiaru, a także na inne wymiary jakości życia. Rozpoznaniu tych podejść poświęcona jest właśnie ta praca.







SPIS TREŚCI:


Wstęp

Zarządzanie personelem - zagadnienia wprowadzające
Tadeusz Borys: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako wyzwanie globalne
Tadeusz Listwan: Współczesne tendencje w zarządzaniu kadrami organizacji
Bartosz Bartniczak: Pomoc na zatrudnienie i szkolenie jako jedna z kategorii pomocy publicznej
Piotr Białowąs: Zmiany w procesach zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście procesów restrukturyzacyjnych przedsiębiorstw
Jan Kurowicki: Idealny podwładny
Magdalena Leszczyńska: Empowerment jako nowoczesna forma zarządzania zasobami ludzkimi w filozofii TQM
Krystyna Lisiecka, Tomasz Papaj: Ocena zarządzania personelem w urzędach administracji publicznej z wykorzystaniem metody CAF
Barbara Sujak-Cyrul, Sylwia Dudziak-Kamieniarz: O możliwościach i znaczeniu kształcenia przyszłego personelu szkół w duchu kaizen - na przykładzie Pracowni Dydaktyki Fizyki
Barbara Sujak-Cyrul, Monika Olejnik, Adam Jednoróg, Zbigniew Sierzchula: Badanie uświadomionych potrzeb i barier edukacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie zarządzania jakością w celu ustalenia europejskiego standardu edukacji menedżera jakości w systemie studiów niestacjonarnych - analiza polskich doświadczeń i wyników badań
Tadeusz Wawak: Zarządzanie zatrudnieniem w szkole wyższej - rozważania modelowe
Sławomir Wysocki: Dobra administracja: kadry i motywacja, czyli co mówią urzędnicy i obywatele - oczekiwania i rzeczywistość
Sabina Zaremba-Warnke: Proekologiczne zarządzanie personelem
Paweł Zawora: Nowoczesne formy doskonalenia kadry zarządzającej
Janusz Zymonik: Badania nad świadomością projakościową studentów wrocławskich uczelni wyższych

Kapitał ludzki - ocena, planowanie i rozwój
Artur Kraus: System gromadzenia i analizy danych czynnikiem rozwoju kapitału intelektualnego w zarządzaniu jakością
Mieczysław Morawski: Rozwój kapitału ludzkiego poprzez efektywne zarządzanie pracownikami wiedzy
Franciszek Mroczko: Koncepcja narracyjnej oceny kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
Paweł Skowron: Personel jako kryterium doskonalenia kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
Elżbieta Skrzypek: Rozwój i pomiar kapitału intelektualnego
Agnieszka Sokołowska: Doskonalenie zarządzania kapitałem intelektualnym w małym przedsiębiorstwie - propozycje rozwiązań
Katarzyna Szczepańska: Dylematy pomiaru kapitału intelektualnego w systemie zarządzania jakością według PN-EN ISO 9001:2001

Zarządzanie personelem a kultura organizacji
Katarzyna Dajczak: Projakościowa kultura organizacyjna w przedsiębiorstwach przemysłu stoczniowego
Marian Kachniarz: Praktyczne aspekty wdrażania metody CAF na przykładzie starostwa powiatowego w Kamiennej Górze
Zbigniew Kłos: Kulturowy aspekt zarządzania personelem w organizacjach
Zofia Zymonik: Kapitał duchowy w doskonaleniu zarządzania przedsiębiorstwem

Zaangażowanie pracowników na rzecz doskonalenia organizacji
Anna Balcerek: Badanie zaangażowania pracowników jako narzędzie diagnozy i doskonalenia jakości zarządzania zasobami ludzkimi
Marek Bugdol: Zaangażowanie pracowników a doskonalenie jakości
Robert Karaszewski, Barbara Jóźwik, Kamila Skrzypczyńska: Komunikacja wewnętrzna a zaangażowanie pracowników
Elżbieta Nawrocka: Marketing wewnętrzny jako metoda motywowania personelu w sektorze usług hotelarskich

Pracownik w sformalizowanym systemie zarządzania
Joanna Ejdys: Systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bhp w świadomości pracowników
Mariusz Giemza: Proces szkolenia personelu w doskonaleniu systemu zarządzania jakością
Bolesław Goranczewski, Daniel Puciato: Znaczenie świadomości pracowników w normatywnych systemach zarządzania
Grzegorz Kobyłko: Metodologiczne problemy doskonalenia organizacji na podstawie nowych koncepcji zarządzania na przykładzie znormalizowanych systemów zarządzania
Maciej Urbaniak: Angażowanie pracowników w doskonalenie systemu zarządzania

Klient wewnętrzny w zarządzaniu jakością
Katarzyna Baranowska: Oczekiwania pracowników w stosunku do komunikacji wewnętrznej (studium przypadku)
Małgorzata Chojnacka: Znaczenie pracowników przedsiębiorstw projakościowych i ich wpływ na doskonalenie jakości wytwarzanych wyrobów
Marek Jarzębiński: Determinanty satysfakcji pracowników w modelu doskonałości EFQM
Romulad Kolman: Potencjał kadrowy organizacji
Jerzy Korczak, Kinga Kijewska: Zadowolenie klienta wewnętrznego warunkiem sukcesu firmy usługowej
Sławomir Miedziarek, Hieronim Suterski: Satysfakcja klienta wewnętrznego w świetle badań na przykładzie Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Lesznie

Dobre praktyki w zarządzaniu personelem
Joanna Bilińska: Badania satysfakcji pracowników na przykładzie Volkswagen Motor Polska
Tomasz Brzozowski: Dobre praktyki w zarządzaniu personelem stosowane w przedsiębiorstwach społecznie odpowiedzialnych
Zenon Foltynowicz, Marta Purol: Dobre praktyki Wydziału Towaroznawstwa AE w Poznaniu (laureata Wielkopolskiej NagrodyJakości 2007) w zarządzaniu kadrami
Ryszard Jankowiak: Szkolenie i doskonalenie personelu jako komponent zarządzania jakością w niepublicznych zakładach ochrony zdrowia
Joanna Jończyk: Motywowanie pracowników medycznych – doświadczenia badawcze
Sławomir Mędrek: Praca grupowa jako narzędzie zwiększające efektywność zarządzania organizacją na przykładzie Volkswagen Motor Polska sp. z o.o
Piotr Rogala: Zarządzanie personelem - doświadczenia finalistów Polskiej Nagrody Jakości
Stanisław Tkaczyk: Zarządzanie personelem w jednostce badawczo-rozwojowej








Do góry | Strona główna | Pracownicy Katedry | Kontakt
Konferencje |   Wybrane publikacje | Specjalność ZJIŚ
Katedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem