|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
>Edukacja dla
zrównoważonego rozwoju, Tom I: Edukacja dla ładu zintegrowanego, pod red. T. Borysa,
Redaktor naukowy serii: T. Borys, Wydawnictwo "Ekonomia
i Środowisko", Białystok-Wrocław 2010
Efektem zorganizowanej w październiku 2009 r. międzynarodowej konferencji naukowej pod hasłem Edukacja dla zrównoważonego rozwoju
było zgromadzenie ogromnego materiału wydawniczego.
Pozwoliło to na wydanie czterech tomów pod wspólną nazwą
"Edukacja dla zrównoważonego rozwoju", w których przedstawione zostały wyniki
diagnozy stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Książki te powinny być dobrym punktem wyjścia dla kolejnych, bardziej już pogłębionych diagnoz stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju na wszystkich
poziomach kształcenia. Wyniki i przyjęty tryb pracy na konferencji zadecydował o układzie treści poszczególnych tomów.
W tomie l dotyczącym edukacji dla ładu zintegrowanego, obecnie podstawowej wykładni istoty nowego paradygmatu rozwoju,
zawarto artykuły problemowe oceniające zaawansowanie realizacji celów i zadań ogłoszonej przez ONZ na lata
2005-2014 Dekady Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju i europejskiej strategii realizacji celów Dekady.
Ocena polskiego systemu edukacyjnego z punktu widzenia realizacji jej założeń na tle
doświadczeń innych krajów europejskich, zwłaszcza niemieckich, jest szczególnym przedmiotem
zainteresowania autorów publikacji zamieszczonych w tym tomie.
|
|
|
SPIS
TREŚCI (tom I): |
|
|
|
Przedmowa
- GLOBALNE PROBLEMY
- Dekada jako kluczowa inspiracja dla krajowych systemów edukacji dla zrównoważonego rozwoju - (od Redakcji)
- Tadeusz Borys:
Zrównoważony rozwój jako wyzwanie edukacyjne
Panel dyskusyjny "Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju Półmetek dekady i co dalej?" - główne wątki dyskusyjne i rekomendacje (od Redakcji)
- Andrzej Kassenberg:
Zrównoważony rozwój w Polsce - szanse i zagrożenia
- Eugeniusz Kośmicki, Dariusz Pieńkowski:
Podstawowy problem edukacji dla zrównoważonego rozwoju - modernizacja technokratyczna czy modernizacja refleksyjna?
- Carl Lindberg:
Edukacja dla zrównoważonego rozwoju - w odpowiedzi na globalne wyzwanie
- Krzysztof Malik:
Edukacja poprzez ewaluację wdrażania rozwoju zrównoważonego
- EDUKACJA DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W UNII EUROPEJSKIEJ
- Strategia edukacji dla zrównoważonego rozwoju europejskiej komisji gospodarczej ONZ
Tezy Berlińskie i Deklaracja Jeleniogórska na rzecz zrównoważonego rozwoju
- Rietje van Dam-Mieras, Gerd Michelsen:
Szkolnictwo wyższe na rzecz rozwoju zrównoważonego a proces boloński
- Ilse B. Eitze-Schütz, Maja Mihelič-Debeljak:
Edukacyjne działania i programy Unii Europejskiej - w jaki sposób zwiększyć znaczenie edukacji dla rozwoju zrównoważonego?
- Michał Ptak:
Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w krajach Unii Europejskiej
- Michel Ricard, Konrad Ott:
Edukacja dla zrównoważonego rozwoju - jaki jest nasz wspólny punkt wyjścia?
- Günther Pfaffenwimmer, Hannes Siege:
Międzynarodowa współpraca w obrębie edukacji dla rozwoju zrównoważonego
- Manuela Galhardo, Albert Leicht:
Narodowe i regionalne sieci edukacji dla rozwoju zrównoważonego - porównanie podejść do wprowadzenia dekady organizacji narodów zjednoczonych
- Maria Urbaniec:
Efekty międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju zrównoważonego na przykładzie szkolnictwa wyższego
- Roel van Raaij, Inka Bormann:
Badania na rzecz edukacji dla rozwoju zrównoważonego. Które priorytety są niezbędne?
- POLSKIE DOśWIADCZENIA W EDUKACJI DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
- Tomasz Bergier, Jakub Kronenberg, Karolina Maliszewska:
Szkoła letnia "Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce" - dwanaście lat doświadczeń
- Anna Ćwiąkała-Małys:
Modele pomiaru efektywności procesu kształcenia w publicznych uczelniach wyższych w Polsce
- Agnieszka Dembicka:
Ocena skuteczności kształcenia w zakresie zrównoważonego rozwoju na podstawie opinii studentów kierunku ekonomia
- Kazimierz Górka:
Rozwój trwały i zrównoważony w procesie dydaktycznym Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
- Joanna Kostecka:
Aktywne metody przekazu wiedzy dla zrównoważonego rozwoju
- Elżbieta Lorek, Jadwiga Gierczycka:
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w śląskich szkołach wyższych
- Agnieszka Lorek, Sylwia Słupik:
Stan edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w akademii ekonomicznej w Katowicach w świetle badań ankietowych
- Elwira Samonek-Miciuk:
Cele i zadania polskiej szkoły w dekadzie edukacji dla rozwoju zrównoważonego
- NIEMIECKIE DOśWIADCZENIA W EDUKACJI DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
- Narodowy plan działania dla Niemiec w ramach dekady ONZ poświęconej edukacji dla zrównoważonego rozwoju w latach 2005-2014
Katalog kryteriów służących zdefiniowaniu i selekcji przedsięwzięć w ramach narodowego planu działania dla edukacji dla zrównoważonego rozwoju i oficjalnych projektów dekady
- Hans Diefenbacher, Rike Schweizer, Marta Wachowiak:
Dekada ONZ edukacja dla zrównoważonego rozwoju w Niemczech - mocne i słabe strony
- Gerhard de Haan, Alexander Leicht:
Wdrażanie dekady ONZ edukacja dla zrównoważonego rozwoju (2005-2014) w Niemczech. Raport tymczasowy na lata 2004-2007
- Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój
Programowanie zrównoważonego rozwoju
|
| |
| |