+ Aktualności
+ Pracownicy Katedry
+ Publikacje
+ Konferencje
+ Specjalność ZJIŚ
+ KN Oikos
+ Przydatne adresy


Pracownicy
+ Kierownik Katedry
+ Adiunkci


>Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Tom I: Edukacja dla ładu zintegrowanego, pod red. T. Borysa,
Redaktor naukowy serii: T. Borys, Wydawnictwo "Ekonomia i Środowisko", Białystok-Wrocław 2010


Edukacja dla zrównoważonego rozwoju
Efektem zorganizowanej w październiku 2009 r. międzynarodowej konferencji naukowej pod hasłem Edukacja dla zrównoważonego rozwoju było zgromadzenie ogromnego materiału wydawniczego. Pozwoliło to na wydanie czterech tomów pod wspólną nazwą "Edukacja dla zrównoważonego rozwoju", w których przedstawione zostały wyniki diagnozy stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Książki te powinny być dobrym punktem wyjścia dla kolejnych, bardziej już pogłębionych diagnoz stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach kształcenia. Wyniki i przyjęty tryb pracy na konferencji zadecydował o układzie treści poszczególnych tomów.

W tomie l dotyczącym edukacji dla ładu zintegrowanego, obecnie podstawowej wykładni istoty nowego paradygmatu rozwoju, zawarto artykuły problemowe oceniające zaawansowanie realizacji celów i zadań ogłoszonej przez ONZ na lata 2005-2014 Dekady Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju i europejskiej strategii realizacji celów Dekady. Ocena polskiego systemu edukacyjnego z punktu widzenia realizacji jej założeń na tle doświadczeń innych krajów europejskich, zwłaszcza niemieckich, jest szczególnym przedmiotem zainteresowania autorów publikacji zamieszczonych w tym tomie.



Edukacja dla zrównoważonego rozwoju (4 tomy)
Zobacz też: tom II, tom III, tom IV.




SPIS TREŚCI (tom I):


Przedmowa


GLOBALNE PROBLEMY

Dekada jako kluczowa inspiracja dla krajowych systemów edukacji dla zrównoważonego rozwoju - (od Redakcji)

Tadeusz Borys: Zrównoważony rozwój jako wyzwanie edukacyjne

Panel dyskusyjny "Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – Półmetek dekady i co dalej?" - główne wątki dyskusyjne i rekomendacje (od Redakcji)

Andrzej Kassenberg: Zrównoważony rozwój w Polsce - szanse i zagrożenia

Eugeniusz Kośmicki, Dariusz Pieńkowski: Podstawowy problem edukacji dla zrównoważonego rozwoju - modernizacja technokratyczna czy modernizacja refleksyjna?

Carl Lindberg: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju - w odpowiedzi na globalne wyzwanie

Krzysztof Malik: Edukacja poprzez ewaluację wdrażania rozwoju zrównoważonego

EDUKACJA DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W UNII EUROPEJSKIEJ

Strategia edukacji dla zrównoważonego rozwoju europejskiej komisji gospodarczej ONZ

Tezy Berlińskie i Deklaracja Jeleniogórska na rzecz zrównoważonego rozwoju

Rietje van Dam-Mieras, Gerd Michelsen: Szkolnictwo wyższe na rzecz rozwoju zrównoważonego a proces boloński

Ilse B. Eitze-Schütz, Maja Mihelič-Debeljak: Edukacyjne działania i programy Unii Europejskiej - w jaki sposób zwiększyć znaczenie edukacji dla rozwoju zrównoważonego?

Michał Ptak: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w krajach Unii Europejskiej

Michel Ricard, Konrad Ott: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju - jaki jest nasz wspólny punkt wyjścia?

Günther Pfaffenwimmer, Hannes Siege: Międzynarodowa współpraca w obrębie edukacji dla rozwoju zrównoważonego

Manuela Galhardo, Albert Leicht: Narodowe i regionalne sieci edukacji dla rozwoju zrównoważonego - porównanie podejść do wprowadzenia dekady organizacji narodów zjednoczonych

Maria Urbaniec: Efekty międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju zrównoważonego na przykładzie szkolnictwa wyższego

Roel van Raaij, Inka Bormann: Badania na rzecz edukacji dla rozwoju zrównoważonego. Które priorytety są niezbędne?

POLSKIE DOśWIADCZENIA W EDUKACJI DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU

Tomasz Bergier, Jakub Kronenberg, Karolina Maliszewska: Szkoła letnia "Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce" - dwanaście lat doświadczeń

Anna Ćwiąkała-Małys: Modele pomiaru efektywności procesu kształcenia w publicznych uczelniach wyższych w Polsce

Agnieszka Dembicka: Ocena skuteczności kształcenia w zakresie zrównoważonego rozwoju na podstawie opinii studentów kierunku ekonomia

Kazimierz Górka: Rozwój trwały i zrównoważony w procesie dydaktycznym Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Joanna Kostecka: Aktywne metody przekazu wiedzy dla zrównoważonego rozwoju

Elżbieta Lorek, Jadwiga Gierczycka: Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w śląskich szkołach wyższych

Agnieszka Lorek, Sylwia Słupik: Stan edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w akademii ekonomicznej w Katowicach w świetle badań ankietowych

Elwira Samonek-Miciuk: Cele i zadania polskiej szkoły w dekadzie edukacji dla rozwoju zrównoważonego

NIEMIECKIE DOśWIADCZENIA W EDUKACJI DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU

Narodowy plan działania dla Niemiec w ramach dekady ONZ poświęconej edukacji dla zrównoważonego rozwoju w latach 2005-2014

Katalog kryteriów służących zdefiniowaniu i selekcji przedsięwzięć w ramach narodowego planu działania dla edukacji dla zrównoważonego rozwoju i oficjalnych projektów dekady

Hans Diefenbacher, Rike Schweizer, Marta Wachowiak: Dekada ONZ edukacja dla zrównoważonego rozwoju w Niemczech - mocne i słabe strony

Gerhard de Haan, Alexander Leicht: Wdrażanie dekady ONZ edukacja dla zrównoważonego rozwoju (2005-2014) w Niemczech. Raport tymczasowy na lata 2004-2007

Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój
Programowanie zrównoważonego rozwoju




Do góry | Strona główna | Pracownicy Katedry | Kontakt
Konferencje |   Wybrane publikacje | Specjalność ZJIŚ
Katedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem