Efektem zorganizowanej w
październiku 2009 r. międzynarodowej konferencji naukowej pod
hasłem
Edukacja
dla zrównoważonego rozwoju było zgromadzenie ogromnego
materiału wydawniczego. Pozwoliło to na wydanie czterech tomów
pod wspólną nazwą "Edukacja dla zrównoważonego rozwoju", w
których przedstawione zostały wyniki diagnozy stanu edukacji
dla zrównoważonego rozwoju.
Książki te powinny być dobrym
punktem wyjścia dla kolejnych, bardziej już pogłębionych
diagnoz stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju na
wszystkich poziomach kształcenia. Wyniki i przyjęty tryb pracy
na konferencji zadecydował o układzie treści poszczególnych
tomów.
W tomie III zaprezentowano fakty i poglądy dotyczące wybranych zagadnień związanych
z edukacją dla zrównoważonego rozwoju społecznego. Przedstawiono istotę ładu społecznego
oraz podstawy aksjologiczne edukacji - problemy aksjologii rozwoju w programach kształcenia, problem
"rozmytej" aksjologii w systemach edukacyjnych oraz niełatwe dylematy związane z konfrontacją rozszerzonej
wizji edukacji dla zrównoważonego rozwoju z egocentryczną rzeczywistością.
W tomie III zawarto też ciekawe treści, które dotyczą dwóch kolejnych kluczowych tematów związanych
z kształtowaniem ładu społecznego - edukacji na rzecz zrównoważonej jakości życia i edukacji dla ładu
instytucjonalno-politycznego, w którego ramach szczególną uwagę zwrócono na aspekty związane z prawem,
władzą oraz funkcjonowaniem mass mediów. Cennym dopełnieniem tej publikacji są przykłady programów
nauczania i sylabusy przedmiotów.