+ Aktualności
+ Pracownicy Katedry
+ Publikacje
+ Konferencje
+ Specjalność ZJIŚ
+ KN Oikos
+ Przydatne adresy


Pracownicy
+ Kierownik Katedry
+ Adiunkci


>Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Tom III: Edukacja dla ładu społecznego, pod red. T. Brzozowskiego i P. Rogali,
Redaktor naukowy serii: T. Borys, Wydawnictwo "Ekonomia i Środowisko", Białystok-Wrocław 2010


Edukacja dla zrównoważonego rozwoju
Efektem zorganizowanej w październiku 2009 r. międzynarodowej konferencji naukowej pod hasłem Edukacja dla zrównoważonego rozwoju było zgromadzenie ogromnego materiału wydawniczego. Pozwoliło to na wydanie czterech tomów pod wspólną nazwą "Edukacja dla zrównoważonego rozwoju", w których przedstawione zostały wyniki diagnozy stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Książki te powinny być dobrym punktem wyjścia dla kolejnych, bardziej już pogłębionych diagnoz stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach kształcenia. Wyniki i przyjęty tryb pracy na konferencji zadecydował o układzie treści poszczególnych tomów.

W tomie III zaprezentowano fakty i poglądy dotyczące wybranych zagadnień związanych z edukacją dla zrównoważonego rozwoju społecznego. Przedstawiono istotę ładu społecznego oraz podstawy aksjologiczne edukacji - problemy aksjologii rozwoju w programach kształcenia, problem "rozmytej" aksjologii w systemach edukacyjnych oraz niełatwe dylematy związane z konfrontacją rozszerzonej wizji edukacji dla zrównoważonego rozwoju z egocentryczną rzeczywistością. W tomie III zawarto też ciekawe treści, które dotyczą dwóch kolejnych kluczowych tematów związanych z kształtowaniem ładu społecznego - edukacji na rzecz zrównoważonej jakości życia i edukacji dla ładu instytucjonalno-politycznego, w którego ramach szczególną uwagę zwrócono na aspekty związane z prawem, władzą oraz funkcjonowaniem mass mediów. Cennym dopełnieniem tej publikacji są przykłady programów nauczania i sylabusy przedmiotów.



Edukacja dla zrównoważonego rozwoju (4 tomy)
Zobacz też: tom I, tom II, tom IV.




SPIS TREŚCI (tom III):


Przedmowa

Istota ładu społecznego

Andrzej Papuziński: Zasady ładu społecznego w edukacji dla zrównoważonego rozwoju

Podstawy aksjologiczne edukacji

Zbigniew Hull: Edukacja aksjologiczna dla zrównoważonego rozwoju - uwikłania i dylematy

Jan Kurowicki: Idea solidarności w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju

Barbara Piontek: Aksjologia i prawo naturalne w procesie edukacji

Adam Płachciak: Wychowawcza rola idei rozwoju zrównoważonego w warunkach gospodarki wolnorynkowej

Antoni Skowroński: Wybrane wartości antropocentryczne w edukacji dla zrównoważonego rozwoju

Panel dyskusyjny Podstawy aksjologiczne edukacji dla zrównoważonego rozwoju

Edukacja dla zrównoważonej jakości życia

Barbara Jaros: Zagadnienia jakości życia a koncepcja zrównoważonego rozwoju

Artur Pawłowski: Krajobraz kulturowy a rozwój zrównoważony - aspekty edukacyjne

Joanna Ratajczak-Kurowicka: Zanik bezpośredniości w społeczeństwie informatycznym

Edukacja dla ładu instytucjonalno-politycznego

Stanisław Mocek Mass media a zrównoważony rozwój. Społeczna odpowiedzialność mediów i dziennikarzy w Polsce

Franciszek Piontek: Podstawowe zapisy konstytucyjne RP w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju

Grzegorz Świątek: Społeczna odpowiedzialność mediów

Panel dyskusyjny
Zrównoważony rozwój a społeczna odpowiedzialność mass mediów
Panel dyskusyjny
Edukacja dla zrównoważonej polityki - władza czy służba publiczna?

Dobre praktyki edukacyjne

Mieczysław Adamowicz, Anna Nowak: Edukacja mieszkańców jako społeczny aspekt rozwoju zrównoważonego na przykładzie województwa lubelskiego

Joanna Czerna-Grygiel: Kapitał ludzki i społeczny w edukacji dla zrównoważonego rozwoju środowiska lokalnego

Marta Kusterka-Jefmańska: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju a uspołecznienie procesu planowania strategicznego na poziomie lokalnym

Marian Kachniarz: Edukacyjna rola grup partnerskich w kreowaniu zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym

Karolina Maliszewska, Jakub Kronenberg, Piotr Magnuszewski: Projekt edukacyjny „dynamika zrównoważonego rozwoju” – nauka rozwiązywania złożonych konfliktów społeczno-ekologicznych przy użyciu symulacji uczestniczącej

Andrzej Rapacz, Piotr Gryszel, Daria E. Jaremen: Koncepcja rozwoju zrównoważonego w świadomości i praktycznych działaniach mieszkańców gmin turystycznych

Przykłady programów nauczania
Filozoficzne podstawy zrównoważonego rozwoju
Etyka środowiskowa
Ekologia i polityka
Etyka dziennikarska
Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy





Do góry | Strona główna | Pracownicy Katedry | Kontakt
Konferencje |   Wybrane publikacje | Specjalność ZJIŚ
Katedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem