|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
>Edukacja dla
zrównoważonego rozwoju, Tom IV: Edukacja dla ładu
społecznego, pod red. B. Bartniczaka i S. Zaremby-Warnke,
Redaktor naukowy serii: T. Borys, Wydawnictwo
"Ekonomia i ¦rodowisko", Białystok-Wrocław
2010
Efektem zorganizowanej w
paĽdzierniku 2009 r. międzynarodowej konferencji naukowej pod
hasłem Edukacja
dla zrównoważonego rozwoju było zgromadzenie ogromnego
materiału wydawniczego. Pozwoliło to na wydanie czterech tomów
pod wspóln± nazw± "Edukacja dla zrównoważonego rozwoju", w
których przedstawione zostały wyniki diagnozy stanu edukacji
dla zrównoważonego rozwoju. Ksi±żki te powinny być dobrym
punktem wyj¶cia dla kolejnych, bardziej już pogłębionych
diagnoz stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju na
wszystkich poziomach kształcenia. Wyniki i przyjęty tryb pracy
na konferencji zadecydował o układzie tre¶ci poszczególnych
tomów.
W tomie IV przedstawiono rolę i znaczenie edukacji ekologicznej w kształtowaniu
ładu ¶rodowiskowego i przestrzennego. W czę¶ci pierwszej scharakteryzowano
dokumenty strategiczne Unii Europejskiej i Polski, dotycz±ce edukacji ekologicznej, a także
przedstawiono przykłady efektywnej współpracy międzynarodowej w jej zakresie. W czę¶ci drugiej
omówiono główne problemy edukacji dla ładu ¶rodowiskowego z uwzględnieniem podziału na edukację
formaln± i nieformaln± oraz podano przykłady dobrych praktyk. W czę¶ci trzeciej zamieszczono artykuły
po¶więcone tematyce edukacji dla ładu przestrzennego. Szczególn± uwagę zwrócono na identyfikację głównych
problemów edukacji przestrzennej oraz jej znaczenie dla ochrony dóbr kultury i obszarów chronionych.
Zgodnie z przyjęt± konwencj± wszystkich publikacji z cyklu Edukacja dla zrównoważonego rozwoju,
w tomie IV przedstawiono również przykłady programów nauczania dla ładu
¶rodowiskowego i przestrzennego. Ksi±żka jest skierowana do wszystkich ekoedukatorów,
prowadz±cych działania zarówno w ramach edukacji formalnej, jak i nieformalnej.
|
|
|
SPIS
TRE¦CI (tom IV): |
|
|
|
Przedmowa
- Edukacja ekologiczna. Aspekty strategiczne
- Agnieszka Panasiewicz:
Edukacja ekologiczna w międzynarodowych dokumentach i konwencjach
- Michał Ptak:
Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej i Narodowy Plan Edukacji Ekologicznej jako dokumenty okre¶laj±ce cele i zadania z zakresu edukacji ekologicznej w Polsce
- Magdalena Guła, Sabina Zaremba-Warnke:
Edukacja ekologiczna ponad granicami na przykładzie trójnarodowej sieci edukacji ekologicznej: Saksonia-Czechy-Dolny ¶l±sk
- Bartosz Bartniczak:
Wojewódzkie programy edukacji ekologicznej na przykładzie programu edukacji ekologicznej dla Dolnego ¶l±ska
- Barbara Kryk:
Edukacja w kontek¶cie zrównoważonego rozwoju na poziomie gminy - rzeczywisto¶ć i potrzeby
- Agnieszka Wierzbicka
Lokalne programy ochrony ¶rodowiska na przykładzie Lubania
- Edukacja dla ładu ¶rodowiskowego
- Problemy ogólne
- Włodzimierz Tyburski:
Płaszczyzny edukacji w kształtowaniu ładu ¶rodowiskowego
- Aureliusz Miklaszewski:
Główne problemy edukacji ekologicznej
- Anna Majewska:
Programy priorytetowe w zakresie edukacji ekologicznej finansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony ¶rodowiska i Gospodarki Wodnej
- Bartosz Bartniczak:
Finansowanie edukacji ekologicznej ze ¶rodków funduszy celowych w Polsce
- Edukacja formalna
- Ewa Gaju¶-Lankamer, Anna Maria Wójcik:
Analiza ci±gło¶ci edukacji dla zrównoważonego rozwoju w aspekcie ¶rodowiskowym na różnych poziomach kształcenia ogólnego w Polsce
- Agnieszka Becla, Stanisław Czaja:
Czynniki warunkuj±ce skuteczno¶ć edukacji ekologicznej na studiach zawodowych i magisterskich (uwagi wprowadzaj±ce)
- Anna Duszak, Joanna Godlewska:
Rola edukacji w kształtowaniu ¶wiadomo¶ci ekologicznej studentów Politechniki Białostockiej
- Zbigniew Głuszczak, Agnieszka Rzeńca:
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w naukach ekonomicznych. Przykład Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego
- Tomasz Bergier, Jakub Damurski, Karolina Maliszewska:
Edukacja dla zrównoważonej gospodarki wodnej przez angażowanie studentów w rozwi±zywanie rzeczywistych problemów
- Agnieszka Panasiewicz:
Zarz±dzanie ryzykiem ¶rodowiskowym a zrównoważony rozwój
- Sabina Zaremba-Warnke:
Realizacja zasad edukacji ekologicznej na zajęciach z przedmiotu marketing ekologiczny i modele konsumpcji
- Tomasz Nitkiewicz:
Znaczenie ekologicznej oceny cyklu życia w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju
- Edukacja nieformalna
- Agnieszka Bańkowska:
Obszary zainteresowań szkolnych placówek o¶wiatowych w zakresie realizacji nieformalnej edukacji ekologicznej
- Agnieszka Wierzbicka:
Działalno¶ć regionalnego centrum edukacji ekologicznej w Lubaniu
- Czesław Wodzikowski:
Działalno¶ć edukacyjna na rzecz zrównoważonego rozwoju realizowana przez fundację ekologiczn± Ziemi Chojnickiej i Zaborskiej
- Anna Kuczuk:
Edukacja ekologiczna w gospodarstwach rolnych
- Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Anna Pietrzyk:
Potrzeby i metody edukacyjne na rzecz zrównoważonego rozwoju na przykładzie programu doradców domowych
- Janusz Ryszard Mroczek:
Programy rolno-¶rodowiskowe jako instrument edukacji ekologicznej na obszarach wiejskich
- Mariola Drozda:
Gospodarka odpadami jako element edukacyjny
- Grzegorz Momot, Paweł Szpecht, Łukasz Trze¶niewski, Katarzyna Zaworska:
"Spalarnie" jako problem edukacyjny
- Zbigniew Piepiora:
Edukacja jako instrument przeciwdziałania skutkom katastrof naturalnych
- edukacja ekologiczna dla ładu przestrzennego
- Problemy ogólne
- Janusz Słodczyk:
Identyfikacja głównych problemów edukacji przestrzennej
- Dariusz ¦miechowski:
Program powszechnej edukacji architektonicznej
- Edukacja dla ochrony dóbr kultury
- Zbigniew Jakubczyk:
Rewitalizacja miasta jako element zrównoważonego rozwoju na przykładzie Nysy
- Janusz Korzeń:
Parki kulturowe jako element edukacji dla zrównoważonego rozwoju
- Edukacja w obszarach chronionych
- Anetta Zielińska:
Rola parków narodowych w edukacji ekologicznej
- Wojciech Zbaraszewski:
Edukacja ekologiczna w parkach narodowych w Polsce
- Jacek Potocki:
Potencjał regionu karkonoskiego dla edukacji w kształtowaniu ładu przestrzennego
- Sabina Tabaka:
Działania ekoedukacyjne karkonoskiego parku narodowego realizowane w ramach programu operacyjnego EWT Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska 2007-2013
- PRZYKŁADY PROGRAMÓW NAUCZANIA
- Globalne problemy zrównoważonego rozwoju
- Podstawy ekorozwoju
- Kształtowanie ładu przestrzennego
- Edukacja ekologiczna
- Polityka ekologiczna
|
| |
| |