+ Aktualno¶ci
+ Pracownicy Katedry
+ Publikacje
+ Konferencje
+ Specjalno¶ć ZJI¦
+ KN Oikos
+ Przydatne adresy


Pracownicy
+ Kierownik Katedry
+ Adiunkci


>Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Tom IV: Edukacja dla ładu społecznego, pod red. B. Bartniczaka i S. Zaremby-Warnke,
Redaktor naukowy serii: T. Borys, Wydawnictwo "Ekonomia i ¦rodowisko", Białystok-Wrocław 2010


Edukacja dla zrównoważonego rozwoju
Efektem zorganizowanej w paĽdzierniku 2009 r. międzynarodowej konferencji naukowej pod hasłem Edukacja dla zrównoważonego rozwoju było zgromadzenie ogromnego materiału wydawniczego. Pozwoliło to na wydanie czterech tomów pod wspóln± nazw± "Edukacja dla zrównoważonego rozwoju", w których przedstawione zostały wyniki diagnozy stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Ksi±żki te powinny być dobrym punktem wyj¶cia dla kolejnych, bardziej już pogłębionych diagnoz stanu edukacji dla zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach kształcenia. Wyniki i przyjęty tryb pracy na konferencji zadecydował o układzie tre¶ci poszczególnych tomów.

W tomie IV przedstawiono rolę i znaczenie edukacji ekologicznej w kształtowaniu ładu ¶rodowiskowego i przestrzennego. W czę¶ci pierwszej scharakteryzowano dokumenty strategiczne Unii Europejskiej i Polski, dotycz±ce edukacji ekologicznej, a także przedstawiono przykłady efektywnej współpracy międzynarodowej w jej zakresie. W czę¶ci drugiej omówiono główne problemy edukacji dla ładu ¶rodowiskowego z uwzględnieniem podziału na edukację formaln± i nieformaln± oraz podano przykłady dobrych praktyk. W czę¶ci trzeciej zamieszczono artykuły po¶więcone tematyce edukacji dla ładu przestrzennego. Szczególn± uwagę zwrócono na identyfikację głównych problemów edukacji przestrzennej oraz jej znaczenie dla ochrony dóbr kultury i obszarów chronionych. Zgodnie z przyjęt± konwencj± wszystkich publikacji z cyklu Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, w tomie IV przedstawiono również przykłady programów nauczania dla ładu ¶rodowiskowego i przestrzennego. Ksi±żka jest skierowana do wszystkich ekoedukatorów, prowadz±cych działania zarówno w ramach edukacji formalnej, jak i nieformalnej.



Edukacja dla zrównoważonego rozwoju (4 tomy)
Zobacz też: tom I, tom II, tom III.




SPIS TRE¦CI (tom IV):


Przedmowa

Edukacja ekologiczna. Aspekty strategiczne

Agnieszka Panasiewicz: Edukacja ekologiczna w międzynarodowych dokumentach i konwencjach

Michał Ptak: Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej i Narodowy Plan Edukacji Ekologicznej jako dokumenty okre¶laj±ce cele i zadania z zakresu edukacji ekologicznej w Polsce

Magdalena Guła, Sabina Zaremba-Warnke: Edukacja ekologiczna ponad granicami na przykładzie trójnarodowej sieci edukacji ekologicznej: Saksonia-Czechy-Dolny ¶l±sk

Bartosz Bartniczak: Wojewódzkie programy edukacji ekologicznej na przykładzie programu edukacji ekologicznej dla Dolnego ¶l±ska

Barbara Kryk: Edukacja w kontek¶cie zrównoważonego rozwoju na poziomie gminy - rzeczywisto¶ć i potrzeby

Agnieszka Wierzbicka Lokalne programy ochrony ¶rodowiska na przykładzie Lubania

Edukacja dla ładu ¶rodowiskowego

Problemy ogólne

Włodzimierz Tyburski: Płaszczyzny edukacji w kształtowaniu ładu ¶rodowiskowego

Aureliusz Miklaszewski: Główne problemy edukacji ekologicznej

Anna Majewska: Programy priorytetowe w zakresie edukacji ekologicznej finansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony ¶rodowiska i Gospodarki Wodnej

Bartosz Bartniczak: Finansowanie edukacji ekologicznej ze ¶rodków funduszy celowych w Polsce

Edukacja formalna

Ewa Gaju¶-Lankamer, Anna Maria Wójcik: Analiza ci±gło¶ci edukacji dla zrównoważonego rozwoju w aspekcie ¶rodowiskowym na różnych poziomach kształcenia ogólnego w Polsce

Agnieszka Becla, Stanisław Czaja: Czynniki warunkuj±ce skuteczno¶ć edukacji ekologicznej na studiach zawodowych i magisterskich (uwagi wprowadzaj±ce)

Anna Duszak, Joanna Godlewska: Rola edukacji w kształtowaniu ¶wiadomo¶ci ekologicznej studentów Politechniki Białostockiej

Zbigniew Głuszczak, Agnieszka Rzeńca: Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w naukach ekonomicznych. Przykład Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

Tomasz Bergier, Jakub Damurski, Karolina Maliszewska: Edukacja dla zrównoważonej gospodarki wodnej przez angażowanie studentów w rozwi±zywanie rzeczywistych problemów

Agnieszka Panasiewicz: Zarz±dzanie ryzykiem ¶rodowiskowym a zrównoważony rozwój

Sabina Zaremba-Warnke: Realizacja zasad edukacji ekologicznej na zajęciach z przedmiotu marketing ekologiczny i modele konsumpcji

Tomasz Nitkiewicz: Znaczenie ekologicznej oceny cyklu życia w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju

Edukacja nieformalna

Agnieszka Bańkowska: Obszary zainteresowań szkolnych placówek o¶wiatowych w zakresie realizacji nieformalnej edukacji ekologicznej

Agnieszka Wierzbicka: Działalno¶ć regionalnego centrum edukacji ekologicznej w Lubaniu

Czesław Wodzikowski: Działalno¶ć edukacyjna na rzecz zrównoważonego rozwoju realizowana przez fundację ekologiczn± Ziemi Chojnickiej i Zaborskiej

Anna Kuczuk: Edukacja ekologiczna w gospodarstwach rolnych

Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Anna Pietrzyk: Potrzeby i metody edukacyjne na rzecz zrównoważonego rozwoju na przykładzie programu doradców domowych

Janusz Ryszard Mroczek: Programy rolno-¶rodowiskowe jako instrument edukacji ekologicznej na obszarach wiejskich

Mariola Drozda: Gospodarka odpadami jako element edukacyjny

Grzegorz Momot, Paweł Szpecht, Łukasz Trze¶niewski, Katarzyna Zaworska: "Spalarnie" jako problem edukacyjny

Zbigniew Piepiora: Edukacja jako instrument przeciwdziałania skutkom katastrof naturalnych

edukacja ekologiczna dla ładu przestrzennego

Problemy ogólne

Janusz Słodczyk: Identyfikacja głównych problemów edukacji przestrzennej

Dariusz ¦miechowski: Program powszechnej edukacji architektonicznej

Edukacja dla ochrony dóbr kultury

Zbigniew Jakubczyk: Rewitalizacja miasta jako element zrównoważonego rozwoju na przykładzie Nysy

Janusz Korzeń: Parki kulturowe jako element edukacji dla zrównoważonego rozwoju

Edukacja w obszarach chronionych

Anetta Zielińska: Rola parków narodowych w edukacji ekologicznej

Wojciech Zbaraszewski: Edukacja ekologiczna w parkach narodowych w Polsce

Jacek Potocki: Potencjał regionu karkonoskiego dla edukacji w kształtowaniu ładu przestrzennego

Sabina Tabaka: Działania ekoedukacyjne karkonoskiego parku narodowego realizowane w ramach programu operacyjnego EWT Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska 2007-2013

PRZYKŁADY PROGRAMÓW NAUCZANIA
Globalne problemy zrównoważonego rozwoju
Podstawy ekorozwoju
Kształtowanie ładu przestrzennego
Edukacja ekologiczna
Polityka ekologiczna





Do góry | Strona główna | Pracownicy Katedry | Kontakt
Konferencje |   Wybrane publikacje | Specjalno¶ć ZJI¦
Katedra Zarz±dzania Jako¶ci± i ¦rodowiskiem