|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
>Edukacja dla zrównoważonego rozwoju T. Borys (red.), Wyd.
"Ekonomia i Środowisko", Białystok 2006, stron 525
Edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako najważniejsze wyzwanie
XXI wieku to główne przesłanie kolejnej szóstej już konferencji edukacyjnej,
która odbyła się w dniach 19-21 października 2005 roku w Piechowicach
(koło Szklarskiej Poręby). Została ona zorganizowana przez Katedrę
Zarządzania Jakością i Środowiskiem jeleniogórskiego Wydziału Akademii
Ekonomicznej we Wrocławiu wspólnie z Polskim Oddziałem Europejskiego
Stowarzyszenia Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych oraz Regionalnym
Ośrodkiem Ekorozwoju Fundacji Karkonoskiej.
Konferencja zgromadziła ponad 100 reprezentantów prawie 20 ośrodków
naukowych z całej Polski (akademii ekonomicznych, akademii rolniczych,
politechnik i uniwersytetów), instytucji regionalnych i centralnych
(m.in. z Ministerstwa Środowiska i funduszy ochrony środowiska), wydawnictw
(PWN, Ekonomia i Środowisko) oraz reprezentantów uczelni niemieckich
(głównie z Instytutu Międzynarodowego w Zittau).
Rada Naukowa konferencji przyjęła założenie, że układem docelowym
zrównoważonego rozwoju jest ład zintegrowany, czyli realizacja spójnej
wizji ładów środowiskowego i przestrzennego, ładu społecznego oraz ładu
ekonomicznego. Założenie to jest wysoce zgodne z przyjętą 8 października
2005 roku w ramach Tez berlińskich na rzecz zrównoważonego rozwoju
definicją zrównoważonego rozwoju, zgodnie z którą koncepcja ta wyraża
dążenie do międzynarodowej sprawiedliwości dla dzisiejszych i przyszłych
pokoleń, a także do wysokich ekologicznych, ekonomicznych i społecznokulturowych
standardów w ramach pojemności środowiska.
Kolejne części publikacji do pobrania w formacie pdf
Strony 1-14 (spis treści)
Strony 15-144
Strony 145-170
Strony 171-317
Strony 318-345
Strony 346-394
Strony 395-448
Strony 449-484
Strony 485-524
|
|
|
SPIS
TREŚCI: |
|
|
|
Przedmowa
- CZĘŚĆ I. Zrównoważony rozwój — zintegrowane koncepcje edukacyjne
- I.1. Artykuły problemowe
- Tadeusz Borys:
Edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako wyzwanie globalne
- Krystyna Dubel:
Edukacja dla potrzeb zrównoważonego gospodarowania przestrzenią
- Ryszard Janikowski:
Zrównoważony rozwój jako przedmiot kształcenia ogólnego
- Ryszard Janikowski:
Zrównoważony rozwój. Koncepcja serii podręczników akademickich
- Zbigniew Jakubczyk, Renata Klimek, Janusz Słodczyk:
Możliwości powiązania problematyki zrównoważonego rozwoju w ramach przedmiotów Gospodarka a środowisko i Gospodarka Przestrzenna
- Eugeniusz Kośmicki:
Homo sustinens a główne problemy edukacji dla ekorozwoju
- Jan Leśniak:
Metody aktywizujące w edukacji dla zrównoważonego rozwoju
- Andrzej Papuziński:
Polska strategia edukacji ekologicznej w świetle doświadczeń edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w Niemczech
- Franciszek Piontek:
Refleksja nad nauką i edukacją w aspekcie urzeczywistniania rozwoju
- I.2. Przykłady programów kształcenia
- Małgorzata Burchard-Dziubińska:
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju wśród studentów wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego
- Jerzy Ładysz:
Kształcenie na rzecz zrównoważonego rozwoju na studiach doktoranckich na Uniwersytecie w Melbourne
- I.3. Przykłady programów przedmiotów (karty programowe)
- Ekorozwój społeczno-gospodarczy (Kazimierz Górka)
- Podstawy jakości życia i zrównoważonego rozwoju (Tadeusz Borys)
- Podstawy ekorozwoju (Agnieszka Lorek)
- Programowanie zrównoważonego rozwoju (Tadeusz Borys)
- Zarządzanie wiedzą (Tadeusz Borys)
- Zarządzanie wiedzą (Bazyli Poskrobko, Bogumiła Powichrowska)
- Zrównoważony rozwój (Ryszard Janikowski)
- Zrównoważony rozwój (Elżbieta Lonc, Katarzyna Rydzanicz)
- CZĘŚĆ II. Koncepcje edukacyjne według poszczególnych ładów
- 1. Edukacyjne instrumenty implementacji ładu środowiskowego (edukacja ekologiczna)
- Zasady ładu środowiskowego (Tadeusz Borys)
- 1.1. Artykuły problemowe
- Bartosz Bartniczak:
Finansowanie edukacji ekologicznej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Agnieszka Becla:
Wybrane problemy edukacji ekologicznej na uczelniach
- Anna Cymerman:
Wykorzystanie prasy lokalnej jako źródła informacji w edukacji ekologicznej (na przykładzie prasy lokalnej regionu wałbrzyskiego)
- Stanisław Czaja:
Metodyka kontroli skuteczności edukacji ekologicznej — wybrane problemy
- Grzegorz Kobyłko:
Wiedza ekologiczna jako podstawa proekologicznego zarządzania przedsiębiorstwem
- Irena Kociszewska, Karol Kociszewski, Wiktor Szydło:
Wybrane uwarunkowania edukacji ekologicznej w Polsce
- Matthias Kramer, Maria Urbaniec:
Rola systemów i instrumentów zarządzania środowiskowego w kontekście rozwoju zrównoważonego jako przedmiot edukacji w szkolnictwie wyższym na przykładzie Niemiec
- Marta Kusterka:
Rola środowiskowych wskaźników zrównoważonego rozwoju w edukacji ekologicznej
- Michał Ptak:
Wykorzystanie wpływów z instrumentów polityki ochrony środowiska do finansowania edukacji ekologicznej na przykładzie opłaty produktowej
- Alicja Pultowicz:
Edukacja ekologiczna a opinie społeczności lokalnej na temat farmy wiatrakowej Cisowo-Kopań w gminie Darłowo
- Piotr Rogala:
Edukacja w zakresie systemów zarządzania środowiskowego
- Katarzyna Rydzanicz, Elżbieta Lonc, Mirosław Bachorz, Paweł Karpiński:
Rola aktywnych metod edukacyjnych w edukacji dla ekorozwoju
- Bartosz Scheuer:
Normatywne podstawy edukacji ekologicznej
- Sabina Zaremba-Warnke:
Marketing ekologiczny i modele konsumpcji
- 1.2. Przykłady programów kształcenia
- Tadeusz Borys:
Ewolucja specjalności na jeleniogórskim wydziale
Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu
- Elżbieta Lorek:
Specjalność Zarządzanie Środowiskiem w ramach
nowego kierunku — Gospodarka przestrzenna w Akademii
Ekonomicznej w Katowicach
- Teresa Łaguna:
Edukacja na rzecz ekorozwoju w Uniwersytecie
Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie
- Piotr Małecki:
Zmiany w programie edukacji z zakresu ochrony środowiska w Akademii Ekonomicznej w Krakowie w latach 2002-2005
- 1.3. Przykłady programów przedmiotów (karty programowe)
- Audity jakości i środowiska (Piotr Rogala)
- Edukacja ekologiczna (Eugeniusz Kośmicki)
- Edukacja ekologiczna — wersja skrócona (Eugeniusz Kośmicki)
- Edukacja ekologiczna (Katarzyna Rydzanicz)
- Edukacja na rzecz ekorozwoju (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- Ekologia wyrobów (Wacław Adamczyk)
- Ekologiczne zarządzanie przedsiębiorstwem (Jan Leśniak)
- Elementy inżynierii środowiska (Tomasz Winnicki)
- Finansowanie ochrony środowiska (Bogusław Fiedor, Andrzej Graczyk)
- Globalne i międzynarodowe aspekty ochrony środowiska (Eugeniusz Kośmicki)
- Globalne problemy zarządzania i ochrony środowiskiem (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
- Główne problemy edukacji ekologicznej w ogrodnictwie i rolnictwie (Eugeniusz Kośmicki)
- Kształtowanie ładu przestrzennego (Jacek Potocki)
- Marketing ekologiczny (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
- Marketing ekologiczny i modele konsumpcji (Sabina Zaremba-Warnke)
- Monitoring środowiska przyrodniczego (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- Ochrona środowiska (Katarzyna Rydzanicz, Agnieszka Perec-Matysiak)
- Podstawy ekologii (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- Podstawy ekologii i ochrony środowiska (Jacek Potocki, Andrzej Raj)
- Podstawy ekologii i ochrony środowiska (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
- Przyrodnicze podstawy planowania przestrzennego (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- Raportowanie środowiskowe (Janusz Reichel)
- Rola problemów ekologicznych we współczesnym świecie (Janusz Reichel)
- System zarządzania środowiskowego ISO 14001 (Janusz Reichel)
- Środowiskowe podstawy gospodarki przestrzennej (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
- Technologie środowiskowe (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
- Wybrane problemy ochrony i inżynierii środowiska (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- Zarządzanie ochroną środowiska w przedsiębiorstwie (Bogusław Fiedor)
- Zarządzanie środowiskiem (Stanisław Łojewski)
- Zarządzanie środowiskiem (Rafał Miłaszewski)
- Zarządzanie środowiskiem (Bazyli Poskrobko)
- Zarządzanie środowiskiem (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- Zarządzanie środowiskowe (Wacław Adamczyk)
- Zarządzanie środowiskowe w jednostkach samorządu terytorialnego (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
- Zarządzanie informacją o środowisku (Małgorzata Sej-Kolasa)
- Zintegrowane systemy zarządzania jakością i środowiskiem (Piotr Rogala)
- 2. Edukacyjne instrumenty implementacji ładu społecznego
- Zasady ładu społecznego (Tadeusz Borys)
- Monika Grabowska:
Konsultacje społeczne jako element edukacji ekologicznej
- Adam Płachciak:
Edukacja ekologiczna w perspektywie ponowoczesnej
- Anetta Zielińska:
Negocjacje w ochronie środowiska elementem edukacji dla ekorozwoju
- 2.2. Przykłady programów kształcenia
- Andrzej Papuziński, Andrzej Gajka:
Wymagania programowe dla studiów licencjackich zaocznych na kierunku Politologia o specjalności Ekorozwój i polityka ekologiczna
- 2.3. Przykłady programów przedmiotów (karty programowe)
- Aspekty środowiskowe w europejskiej polityce regionalnej (Zbigniew Przybyła)
- Ekofilozofia i etyka środowiskowa (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- Ekosocjologia. Socjologia ochrony środowiska (Eugeniusz Kośmicki)
- Estetyka środowiska (Jan Kurowicki)
- Etyka ekologiczna (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
- Etyka środowiskowa (Adam Płachciak)
- Europejskie standardy prawne w ochronie środowiska (Andrzej Raj)
- Filozofia ochrony środowiska (Eugeniusz Kośmicki)
- Negocjacje w ochronie środowiska (Anetta Zielińska)
- Negocjacje w ochronie środowiska (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
- Ochrona środowiska w procesie integracji europejskiej (Małgorzata Burchard-Dziubińska)
- Polityka ekologiczna (Andrzej Papuziński)
- Polityka ekologiczna państwa (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- Polityka ekologiczna w Polsce (Eugeniusz Kośmicki)
- Polityka ekorozwoju (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- Polityka i prawo ochrony środowiska Unii Europejskiej (specjalność Ekorozwój i polityka ekologiczna — WSP TWP Warszawa)
- 3. Edukacyjne instrumenty implementacji ładu ekonomicznego
- Zasady ładu ekonomicznego (Tadeusz Borys)
- 3.1. Artykuły problemowe
- Stanisław Łojewski:
Zakres i programy kształcenia ekonomiczno-ekologicznego na wyższych uczelniach w Polsce
- Henryk Manteuffel Szoege:
Przedmiot ekonomiczny w oczach studentów ochrony środowiska w SGGW
- Agnieszka Panasiewicz:
Ubezpieczenia ekologiczne jako przejaw realizacji zasad zrównoważonego rozwoju
- 3.2. Przykłady programów kształcenia
- Bogusław Fiedor:
Minimum programowe dla przedmiotów ekonomiczno-środowiskowych
- Rafał Miłaszewski:
Odniesienia dydaktyczne projektu KBN Ekonomiczne podstawy zarządzania ochroną wód
- Leszek Preisner, Tadeusz Pindór:
Nowe przedmioty i formy działalności dydaktycznej dotyczące problematyki ekonomicznej w przedmiotach środowiskowych w AGH
- 3.3. Przykłady programów przedmiotów (karty programowe)
- Ekonomia ochrony środowiska (Janusz Reichel)
- Ekonomia środowiska — I (Stanisław Łojewski)
- Ekonomia środowiska — II (Stanisław Łojewski)
- Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych (Małgorzata Burchard-Dziubińska)
- Ekonomia zrównoważonego rozwoju (Bazyli Poskrobko)
- Ekonomika melioracji i ochrony środowiska (Stanisław Łojewski)
- Ekonomika ochrony środowiska — I (Eugeniusz Kośmicki)
- Ekonomika ochrony środowiska — II (Eugeniusz Kośmicki)
- Ekonomika ochrony środowiska (Jan Leśniak)
- Ekonomika ochrony środowiska (Rafał Miłaszewski)
- Ekonomika zaopatrzenia w wodę i ochrony wód (Rafał Miłaszewski)
- Ekonomika zasobów wodnych i ochrony wód (Stanisław Łojewski)
- Environmental economics (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
- Podstawy ekonomii środowiska i zasobów (Karol Kociszewski)
- Rachunek ekonomiczny w ochronie środowiska (specjalność Zarządzanie środowiskiem — AE Katowice)
|
| |
| |